Wat gebeurt er met je drukwerk? En wie leest jouw mails?

Communicatie
June 11, 2018

We willen allemaal potentieel publiek informeren & toeleiden naar onze activiteiten. Daarvoor zetten we verschillende communicatiekanalen in. Maar komt onze informatie wel goed terecht? Het zou zonde van tijd & middelen zijn, en het heeft een negatieve milieu-impact. Veel brochures of een enorm adresbestand leiden niet per se tot het gewenste resultaat.

Onderhoud doorlopend je adresbestand. Komt er een brief of mail terug? Verwijder dan de adressen of pas ze aan. Durf je adresbestand ook eens flink op te kuisen. Iedereen Leest stelde haar mailsysteem zo in dat wie mails gedurende 1 jaar niet opent, geschrapt wordt. HETPALEIS verstuurt zijn brochure enkel naar wie de afgelopen 2 jaar een ticket kocht en Antwerp Symphony Orchestra enkel naar abonnees.

In het kader van de GDPR vroegen verschillende instellingen om opnieuw aan te melden voor de nieuwsbrief. Dit zou je ook kunnen doen voor je papieren brochures. Krijgen klanten nu de kans om door te geven dat ze geen post van jullie willen ontvangen?

Verwerk overschotten en pas aantallen aan. Als je drukwerk over hebt, check dan hoe dat komt en pas toekomstige aantallen aan. Geef overschotten van affiches en ander drukwerk een 2de leven. M HKA en Museum Plantin-Moretus werken samen met Redopapers, die het papier verwerken tot notieboeken, omslagen, blocnotes en confetti. Prospekta liet haar affiches bij een lokale printshop snijden & lijmen tot blocnotes. Maar misschien is een school in de buurt ook blij met enkele affiches als tekenpapier.